معاون وزیر خارجه: دیدگاه های راهبردی روسیه و تهران در مورد سوریه همخوان است
نوشته شده توسط : chudae

امیرعبداللهیان روز شنبه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسكو و تهران دارای اصول مشتركی در قبال رویدادهای سوریه می باشند و هر دو كشور بر ضرورت متوقف شدن اقدامات تروریستی در سوریه تاكید دارند.

وی اظهار داشت: اختلاف نظری بین روسیه و ایران در قبال تحولات جاری سوریه وجود ندارد و موضع گیری های هر دو كشور در این زمینه بر هنجارهای بین المللی و ضرورت دفاع از حق قاكمیت كشورها برای مقابله با هر نوع تهاجم خارجی احتمالی مبتنی است.

وی اضافه كرد: تهران و مسكو حساب معارضین سوری را از گروه های تروریستی جدا می دانند و دو طرف در راستای ایجاد دولت آشتی ملی با معارضین ارتباط دارند و محور آن را اصلاحات بشار اسد و طرح شش ماده ای عنان می دانند.

دیپلمات ارشد كشورمان یادآور شد: متاسفانه برخی كشورها در تحولات جاری سوریه به دنبال ناامن كردن این كشور و به تبع آن كل منطقه هستند، اما ما ضمن حمایت از طرح اصلاحات بشار اسد و مردم فهیم این كشور از سوریه در محور مقاومت به طور قاطع حمایت می كنیم.

وی ادامه داد: شرایط فعلی سوریه پیچیده است و ما وضعیت حاكم بر این كشور و تلاش دولت برای كنترل ناآرامی ها را رو به جلو ارزیابی می كنیم و با شناختی كه از مردم، دولت و ارتش سوریه داریم، معتقدیم كه سوریه در مبارزه با تروریست ها در این مقطع نیز موفق خواهد شد.

وی تاكید كرد: البته همزمان با این اقدامات، ضرورت دارد كه طرح اصلاحات گسترده دولت قانونی بشار اسد در سوریه به پیش رود.

معاون وزیر امور خارجه كشورمان گفت: در این میان ضرورت دارد كه با انجام تلاش های سیاسی بین المللی، تحرك برخی مداخله گران خارجی برای به شكست كشاندن طرح های معطوف به انجام گفت و گو های فراگیر ملی در سوریه جلوگیری شود.

وی خاطرنشان كرد: سوریه همان گونه كه با سربلندی از توطئه 10 روز قبل دمشق بیرون آمد، در این مرحله نیز موفق خواهد شد، هر چند كه بدیهی است برخی تلاش های طرف های مقابل (گروه های تروریست) به طور پراكنده ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این شرایط تهران و مسكو تمام تلاش خود را برای بكارگیری راهكارهای سیاسی و استفاده از پتانسیل های بین المللی برای كمك به مردم و دولت سوریه به منظور برون رفت از وضعیت فعلی به كار خواهند بست.

دیپلمات ارشد كشورمان در خصوص احتمال تهاجم نظامی به سوریه نیز اظهار داشت: ما حمله نظامی مستقیم به سوریه را منتفی می دانیم و در عین حال بر این باوریم كه اگر چنین اتفاقی روی دهد و سوریه هدف كشور یا كشورهای مشخصی قرار گیرد، نیازمند كمك ایران نخواهد بود.

وی اضافه كرد: دولت سوریه سال هاست كه برای پاسخ دادن به هر گونه تهاجم نظامی از سوی هر كشوری آمادگی كامل دارد و با توانایی و استعداد كامل به هر گونه اقدام نظامی احتمالی پاسخ دندان شكن خواهد داد.

وی در خصوص فعالیت گسترده گروه های تروریستی در سوریه علیه دولت این كشور نیز گفت: ما در مذاكرات با طرف های مختلف از جمله كوفی عنان نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در امور سوریه بارها تاكید كرده ایم كه بهترین راه كنترل تروریست ها در سوریه، بستن مرزها و تشدید كنترل بر آنهاست، اما مشكل اینجاست كه بسیاری از كشوهای همسایه سوریه حاضر به انجام چنین كاری نیستند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: مشكل تروریسم در سوریه از آنجا نشات می گیرد كه آمریكا و برخی كشورها با صدای بلند از ورود سلاح به سوریه حمایت می كنند.

حسین امیرعبدالهیان معاون وزیر امور خارجه كشورمان برای دیدار با مقام های ارشد و گفت و گو با آنان در خصوص تحولات جاری منطقه سفر یكروزه ای به مسكو داشت.

اروپام/518





:: برچسب‌ها: چشم انداز ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 1 فروردين 0 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: