اروپا با اعمال تحریم علیه ایران در حال غرق شدن است
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش ایرنا، این روزنامه ایتالیایی روز دوشنبه با عنوان ' تحریم نفت ایران و ضرر ایتالیا'، نوشت: تحریم نفتی اتحادیه اروپایی علیه ایران، آخرین نمونه باورنكردنی از رویكرد ایتالیای تحت مدیریت دولت فن سالار 'ماریو مونتی' است كه بهای سنگینی را برای پیروی بی چون و چرا از آمریكا و اتحادیه اروپایی می پردازد.

این روزنامه افزود: با آغاز تحریم نفتی اروپا علیه ایران از اول ماه جولای، ایتالیا باید 4/ 13

درصد از نیاز نفتی خود را كه تا دیروز از تهران تهیه می كرد، از كشورهای دیگر تامین كند، اما بهایی كه ایتالیا برای تهیه نفت مورد نیاز خود پرداخت خواهد كرد از بهایی كه یونان و اسپانیا برای تامین به ترتیب 30 درصد و 15 درصد از مایحتاج نفتی خود می پردازند، سنگین تر خواهد بود.

ایل جورناله، با ذكر اینكه خسارت سنگین ایتالیا بیش از همه، ناشی از نیروی انسانی بیكار آن خواهد بود، ادامه داد: اولین قربانیان این تحریم نفتی در ایتالیا، صدها نفر از كاركنان پالایشگاه 'آپی ' در شهر 'فالكونارا ماریتیما' هستند كه بزودی به دلیل تعطیل شدن این تاسیسات، از كار بیكار خواهند شد.

به نوشته این روزنامه ایتالیایی، 'آپی' همراه با 'ارگ'، 'ساراس' و 'یس' از عمده مشتریان نفت ایران است كه نه تنها باید از این پس از دیگر كشورها نفت خریداری كند، بلكه باید با صرف هزینه فراوان پالایشگاه های خود را نیز كه بر اساس ویژگی های نفت سنگین ایران تنظیم شده، تغییر دهد.

ایل جورناله در ادامه تاكید كرد: به نظر می رسد كه بی توجهی، عدم مدیریت صحیح و سرسپردگی دولت مونتی باعث خواهد شد كه ایتالیا تنها قربانی تحریم نفتی ایران در اروپا باشد.

'شركت نفت 'انی'برای توسعه حوزه های نفتی پارس جنوبی و دارخوین 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری كرده كه قرار است با واردات نفت از ایران، بازپرداخت شود. هر چند تحریم اروپا شامل این نوع قراردادها نمی شود، اما احتمال دارد ایران هم در عملی متقابل فروش نفت به انی را قطع كند، اما بریتیش پترولیوم چنین نگرانی ندارد و قرارداد بیست میلیارد دلاری آن شركت با نفتیران برای استخراج گاز دریای خزر به دلیل توافق بین لندن و واشنگتن و بروكسل با هدف مهار روسیه، به پیش خواهد رفت.

این روزنامه نوشت: اما نگاهی عمیقتر به تحریم نفتی علیه ایران نشان می دهد كه شاید پیامدهای این تحریم ها برای ایران، كمتر از آن است كه تصور می شود. در هفته های گذشته شركت ملی تانكر ایران قراردادهای جدیدی با شركت های ایرانی و ژاپنی منعقد كرده است. ژاپن پس از كسب معافیت امریكا از تحریم، به بزرگترین كشور بیمه كننده صادرات نفت ایران تبدیل شده و 6/7 میلیارد دلار را به بیمه تانكرهای نفتكش ایرانی اختصاص داده است.

در حالیكه ژاپن همراه با چین و هند از عمده خریداران نفت خام ایران است، در زمره بیست كشور معاف از مجازات های امریكا برای معامله با ایران نیز قرار دارد. بنابراین نفت تحریم شده توسط اروپا، بیش از بیست خریدار دیگر درجهان دارد كه به ایران اجازه می دهد با بی اعتنایی از كنار تحریم ها اتحادیه اروپایی عبور كند.

روزنامه ایتالیایی 'ایل جورناله ' افزود:دولت اوباما از نظر ژئوپلتیك، ژئواكونومی و امنیت سوختی، به صورت خبیثانه ای ایتالیا را به زانو درآورده است. واشنگتن از ما می خواهد كه از نفت ایران صرف نظر كنیم و از برخورد با ایران بر سر بستن تنگه هرمز ابایی ندارد، امریكا به لطف فناوریهای نوین استخراج نفت در آلاسكا و پاتاگونیا، توانسته واردات نفت خود از خاورمیانه را 22 درصد كاهش دهد و در مجموع وابستگی خود به نفت خارجی را از 60 درصد در سال 2005 به 45درصد در سال 2011 برساند.

روزنامه ایتالیایی 'ایل سوله' نیز روز دوشنبه با عنوان « اروپا واردات نفت از ایران را قطع كرد»، نوشت:بسیاری از 27 كشور عضو اتحادیه اروپایی كه در سال 2011 روزانه 500 هزار بشكه نفت، یعنی بیش از بیست درصد از صادرات نفت ایران را وارد می كردند، در پائیز خرید نفت خود را كاهش داده بودند، اما كشورهایی كه برای تامین سوخت خود بیش از دیگر كشورهای اروپایی به ایران وابسته اند، یعنی ایتالیا، یونان و اسپانیا چنین رویكردی را در پیش نگرفته اند.

این روزنامه افزود: در سال 2011 یونان 30درصد، ‌اسپانیا 15 درصد و ایتالیا 3/13درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین كردند، اما درحالیكه یونان و اسپانیا از ماه مارس گذشته تلاش كردند واردات نفت خود از ایران را كاهش دهند، ایتالیا چنین نكرد.

به نوشته این روزنامه ایتالیایی ، بر اساس آخرین آمار اتحادیه نفتی ایتالیا، در ماه مارس گذشته واردات نفت این كشور از ایران نزدیك به 5 درصد افزایش داشته و به 421 هزار تن رسید.

در ماه آوریل گذشته نیز واردات نفتی ایتالیا از ایران با افزایشی بالغ بر 30درصد، به 548 هزار تن رسید؛ بنابراین ایتالیا امسال نیز مانند سال 2011 قریب بر 4/13درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین كرده است.

این روزنامه اقتصادی ایتالیایی نوشت : آمار واردات نفتی ایتالیا از ایران در ماه مه گذشته هنوز منتشر نشده،‌ اما به گفته منابع صنعت نفت ایتالیا حداقل دو پالایشگاه ایتالیایی به خرید نفت از ایران ادامه داده اند و یكی از آنها دو محموله نفتی سفارش داده است.

شركت Eni با توجه به مطالبات معوقه خود از ایران، می تواند پس از اجرایی شدن تحریمها نیز به وارد كردن نفت از آن كشور ادامه دهد.

این روزنامه به نقل از 'پیترو دسیمونه 'مدیر كل اتحادیه نفتی ایتالیا، نوشت: همه چیز تحت كنترل است. خرید نفت ایران تا زمانیكه جایگزینی برای آن پیدا نشده،‌ ادامه خواهد داشت.

اروپام**1596 ** 1917





:: برچسب‌ها: گل ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: