ایران: هدف مانور موشکی 'دفاعی' است
نوشته شده توسط : chudae

یک روز پس از تهیه طرحی دو فوریتی در مجلس ایران با هدف "مسدود کردن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم های غرب" و همزمان با برگزاری مانور نظامی و آزمایش موشک های ایرانی، مقام های نظامی و سیاسی این کشور، ماهیت این مانور را "دفاعی" توصیف کرده اند.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر در این مانور گفته است که هدف اصلی این رزمایش "نشان دادن توان ملت ایران در دفاع از ارزش های حیاتی خود" است و رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفته که "پیام مانور موشکی سپاه این است که ایران با اقتدار کامل آماده برقراری امنیت منطقه خلیج فارس است و امنیت عبور و مرور محموله‌های نفتی و عرضه مناسب انرژی را به عهده دارد."

این مانور به فاصله کوتاهی پس از آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران آغاز شده است.

اتحادیه اروپا اوایل زمستان سال گذشته خورشیدی، رای به تحریم خرید نفت از ایران و ممنوعیت سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز این کشور داد و تاریخ اول ژوئیه (یازدهم تیر) را برای این منظور تعیین کرد.

اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن این مصوبه شش ماه فرصت در نظر گرفت ظاهرا با این هدف که بازارهای نفتی امکان انطباق با کاهش واردات نفت از ایران و دست زدن به اقدامات لازم برای کاهش تاثیر این تحول بر بهای نفت را داشته باشند.

"همزمان با زمزمه تحریم های نفتی اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال گذشته خورشیدی دست به یک رشته مانور نظامی در نزدیکی تنگه هرمز زد اما در همین حین روزنامه‌های آمریکایی از ارسال نامه "هشدار آمیز" باراک اوباما برای آیت‌الله علی خامنه ای رهبر ایران خبر دادند. وزیر دفاع ایران پس از این گفت که کشورش تهدید به مسدود کردن تنگه هرمز "نکرده بود.""

سال گذشته خورشیدی و همزمان با تصویب تحریم های نفتی اتحادیه اروپا، محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور ایران، هشدار داد که اگر نفت ایران تحریم شود، این کشور اجازه انتقال "یک قطره نفت سایر کشورها از تنگه هرمز را نخواهد داد."

تنگه هرمز گذرگاه بخش قابل توجهی از نفت صادراتی جهان است و ایالات متحده در واکنش به اظهارات برخی مقامات ایران در مورد بستن این گذرگاه، امنیت تنگه هرمز را خط قرمز خود خواند.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که در سال ۲۰۰۹ روزانه ۱۵.۵ میلیون بشکه نفت خام، معادل حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان از تنگه هرمز عبور کرده است.

همزمان با زمزمه تحریم های نفتی اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال گذشته خورشیدی دست به یک رشته مانور نظامی در نزدیکی تنگه هرمز زد و در همان زمان، روزنامه‌های آمریکایی از ارسال نامه "هشدار آمیز" باراک اوباما برای آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، خبر دادند.

به نظر می رسد که لحن ایران پس از هشدار مکرر مقام های آمریکایی و بریتانیا و ورود ناو آمریکایی به منطقه نرمتر شد و حتی احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران گفت که کشورش تهدیدی برای مسدود کردن تنگه هرمز نکرده بود.

اما همزمان با آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا لحن مقام های جمهوری اسلامی بار دیگر تغییر کرده است.

هفته پیش جانشین فرمانده کل سپاه در اظهاراتی تنش میان ایران و غرب گفته بود: "در حال نزدیک شدن به آخرین فراز برخورد هستیم."

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز در پیامی که در آغاز سال جاری داد، گفت ایران در همان سطحی که مورد حمله قرار بگیرد، به آن پاسخ خواهد داد.

او پیش از آن نیز گفته بود که ایران در برابر تحریم‌ها و همچنین تهدیدهای نظامی، تهدیدهای متقابلی دارد که آنها را اعمال می‌کند.

در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ که در سه فصل در استانبول، بغداد و مسکو انجام گرفت، نظامیان و مقامات ایران از لحن آرامتری استفاده می‌کردند، اما شکست نسبی این مذاکرات تند شدن دوباره لحن آنان را به همراه داشته است.





:: برچسب‌ها: فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: