اسماعیل برقی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در جریان این ارزیابی ها سالانه 30 تا 40 هزار نفر دانش آموز دیرآموز در كشور شناسایی می شوند كه طی دو مرحله غربالگری و بررسی تخصصی 10 درصد آنان مشكل دار تشخیص داده می شوند.
وی اظهار كرد: هم اكنون 105 هزار دانش آموز استثنایی در 1200 مركز در كشور مشغول به تحصیل هستند.
برقی گفت: از این تعداد دانش آموزان استثنایی 75 هزار نفر در مراكز خاص و 30 هزار نفر دیگر نیز در مراكز تلفیقی تحصیل می كنند.
وی اظهار كرد: 20 هزار نفر نیروی انسانی در این بخش به آموزش این كودكان مشغول هستند كه سه هزار نفر آنان در دو سال گذشته به این سیستم اضافه شده اند.
برقی گفت: تاكنون در كشور تلاش مسئولان در راستای جذب و پوشش همه دانش آموزان به ادامه تحصیل بوده و هیچ دانش آموز معلولی در كشور به دلیل عدم وجود مراكز تحصیلی، ایاب و ذهاب و علل غیره از تحصیل باز نمانده است.
وی با اشاره مراكز جامع سنجش و آموزش كه در حال راه انداری در كشور است افزود: در این مراكز خدمات به صورت ادغام شده انجام می شود و آیین نامه آن تدوین شده و در حال تصویب است.
معاون آموزشی آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: ارائه خدمات تخصصی و متنوع در یك جا از اهداف عمده این مركز است تا بدین طریق از مراجعات متعدد خانواده ها به مراكز تخصصی كاسته شود و آنان در مراحل نهایی كه مورد نیاز است به مراكز تخصصی راهنمایی شوند.
معاون آموزشی آموزش و پرورش استثنایی كشور اظهار كرد: هم اكنون دانش آموزان استثنایی دارای مشكل در كشور در هفت گروه طبقه بندی می شوند كه شامل دانش آموزان كم توان ذهنی، نابینا، ناشنوا، معلول جسمی و حركتی، چند معلولیتی و دانش آموزان عادی دارای اختلالات یادگیری و رفتاری را شامل می شود.
وی افزود: دانش آموزان كم توان ذهنی بیشترین تعداد این دانش آموزان را با 50 هزار نفر شامل می شوند كه 19 هزار نفر آنان در مقاطع راهنمایی و متوسطه تحصیل می كنند.
معاون آموزشی آموزش و پرورش استثنایی كشور برای شركت در همایش سه روزه مسئولان مراكز استثنایی آذربایجان غربی به ارومیه سفر كرده است.
7125/581/ 1645